Partij van de Dieren

Stelling 1: Buitenstedelijk bouwen Er moeten meer woningen gebouwd worden, ook als groen buitengebied verdwijnt.

ONEENS

Partij voor de Dieren: Om het creëren van woonruimte in goede banen te leiden, wordt een woonladder gebruikt. Allereerst wordt bestaande bebouwing slimmer benut, zoals het transformeren van kantoorpanden, het aanpakken van leegstand en het stimuleren van doorstroming. Vervolgens wordt er waar dat kan zonder de leefbaarheid aan te tasten binnenstedelijk verder verdicht. Tot slot zal bebouwing aan de rand van bestaande woonkernen plaatsvinden. Daar waar dat de natuur niet schaadt, kan agrarische bebouwing omgezet worden in woningen. P. 77. Door een krimp van het aantal dieren in de veehouderij komt er landbouwgrond vrij voor natuur en woningbouw. Ook wordt er binnenstedelijk natuurinclusief gebouwd, waarbij bewoners voldoende groen in de buurt krijgen. De overheid moet ingrijpen en zorgen dat er gebouwd wordt waar echt behoefte aan is. Daarnaast zorgen we ervoor dat bebouwing aan de rand van bestaande woonkernen plaatsvindt. Zo scheppen we ruimte voor de natuur en verbeteren we tegelijkertijd het leefklimaat, de woonomgeving en de biodiversiteit. Woningen bouwen we op klimaatbestendige locaties. Laaggelegen polders onder zeeniveau zijn dat niet. Ook buitendijks gaan we niet meer woningen bouwen.

Stelling 2: Stikstof regels De stikstofregelgeving dient te worden versoepeld om de woningbouw te bevorderen.

ONEENS

Partij Voor de Dieren: In 2030 gebruikt Nederland 50% minder energie ten opzichte van 1990. P.13. Er komt een totaalverbod op de productie en het gebruik van schadelijke PFAS. Bedrijven mogen geen PFAS uitstoten naar de lucht of lozen in het water. P.22. De gebouwde omgeving is nu verantwoordelijk voor 15% van de landelijke CO2-uitstoot. P. 78. Door te kiezen voor een krimp van het aantal dieren dat wordt gefokt en gedood in de veehouderij met 75%, wordt de stikstofcrisis opgelost, komt er veel landbouwgrond en agrarische bebouwing vrij, én verdwijnt de stankoverlast. Naast herstel van de natuur creëert dat ruimte voor woningen. P. 77. Bedrijven moeten met een klimaatplan laten zien hoe ze hun uitstoot in de hele keten terugdringen. P. 115. Een overtuigend klimaatplan wordt een harde voorwaarde voor duurzaamheidssubsidies.

Stelling 3: bio-based bouwen Al Bouwen met natuurlijke materialen (hout, bamboe, hennep, vlas en lisdodde) moet de norm worden.

EENS

De Partij voor de Dieren benadrukt de hoge CO2-voetafdruk van klassieke bouwmaterialen en pleit voor het gebruik van natuurlijke en hernieuwbare grondstoffen in de bouw. Alle gebouwen worden voorzien van een materialenpaspoort.

Stelling 4: Kernenergie Nederland moet meer kerncentrales bouwen.

ONEENS

Nederland bouwt geen nieuwe kerncentrales en bestaande centrales worden zo snel mogelijk gesloten. Kerncentrales komen te laat, de bouw duurt jaren terwijl de klimaatcrisis nu actie vergt. Het kost miljarden aan belastinggeld, die we beter kunnen steken in het sneller terugdringen van de uitstoot. En het is immoreel om toekomstige generaties met nog meer kernafval op te zadelen.

Stelling 5: Huisvesting migranten De overheid dient te zorgen voor adequate huisvesting voor arbeidsmigranten, ook als dat gaat ten koste van de eigen bevolking.

EENS

Commerciële bedrijven mogen niet langer zowel werkgever als huisbaas zijn van arbeidsmigranten. Arbeidsmigranten gaan we beter beschermen tegen uitbuiting, met strenge eisen aan woningen, waaronder het recht op een slaapkamer die ze niet hoeven te delen.

Stelling 6: Bescherming tegen opkoop door beleggers en speculatie tegengaan Het opkopen van woningen door beleggers moet aan banden worden gelegd.

EENS

Huisjesmelken en speculeren maken we onaantrekkelijk door maatregelen in te voeren waarmee (lokaal) gestuurd kan worden op de verdeling van woningen.

Stelling 7: Regulering van huurprijzen Om huurwoningen betaalbaar te houden moeten huurprijzen gereguleerd worden.

EENS

Er blijven mogelijkheden om de huurprijzen te maximeren. We maken het woningwaardenstelsel (WWS) dwingend, zodat we excessieve huurprijzen tegengaan en voorkomen dat huisbazen in het puntensysteem voor kamers omzeilen. Huurwoningen in de vrije sector gaan ook onder het woningwaarderingsstelsel (WWS) vallen. Voor alle woningen is dit verplicht. De WOZ-waarde van een woning wordt niet langer meegenomen in het woningwaarderingsstelsel: zo voorkomen we dat woningen in populaire gebieden veel punten krijgen met exorbitante toegestane huren tot gevolg. Ook in de vrije sector worden de maximale huurprijzen beperkt. De huren worden voor de komende vijf jaar bevroren.

Stelling 8: Aanpakken van leegstand Langdurige leegstand van vastgoed moet aan banden gelegd worden door gemeentes.

EENS

Een heffing op leegstand en braakliggende grond bij (woning)bouwprojecten maakt het onaantrekkelijk om panden leeg te laten staan en te speculeren met bouwgrond.

Stelling 9: Hypotheekrenteaftrek De hypotheekrenteaftrek moet worden afgebouwd naar nul.

NEUTRAAL

Hypotheekrenteaftrek blijft mogelijk tot het Nationale Hypotheek Garantie (NHG)-bedrag. De hypotheekrenteaftrek voor bedragen daarboven wordt in een hoger tempo afgeschaft dan nu (0,5% per jaar). Tegelijkertijd wordt ingezet op wonen weer betaalbaar maken.

Stelling 10: Belasting op corporaties Woningcorporaties moeten vrijgesteld worden van vennootschapsbelasting.

NEUTRAAL

De partij zegt hierover niks in het verkiezingsprogramma. We bouwen meer sociale huurwoningen. Met een financiële injectie door het Rijk worden woningcorporaties weer op gang geholpen met hun bouwopgave. Woningcorporaties krijgen meer investeringsmogelijkheden voor realisering van huurwoningen in het middensegment.

Stelling 11: Sociale huurwoningen verkopen Woningcorporaties mogen sociale huurwoningen verkopen.

NEUTRAAL

Er worden geen sociale huurwoningen meer verkocht, tenzij deze minstens een-op-een vervangen worden in dezelfde gemeente. Hierbij wordt gelet op een goede spreiding van het aandeel sociale huurwoningen per buurt.

Stelling 12: Sociale huurwoningen verduurzamen Woningcorporaties moeten hun woningen versneld en verplicht verduurzamen.

EENS

Overheidsgebouwen hebben energielabel A of worden zodanig aangepast dat zij hieraan gaan voldoen. De overheid investeert in het verduurzamen van scholen, sportaccommodaties, zorginstellingen en culturele instanties. P. 79. De onroerendezaakbelasting (ozb) wordt gedifferentieerd naar energielabel en energieverbruik. P. 79. Er komt aanvullend beleid voor woningcorporaties, huurders en huiseigenaren die geen zonnepanelen kunnen betalen, om zonne-energie op te wekken en te kunnen salderen. Zelf opgewekte elektriciteit moet terug kunnen worden geleverd aan het net, zonder kosten en belastingvrij. Ook huurders krijgen de mogelijkheid om terug te leveren en te profiteren van een lagere energierekening. P.14. Het verduurzamen van de woningvoorraad verloopt nu onrechtvaardig en leidt tot energiearmoede. Mensen in sociale huurwoningen worden opgezadeld met hoge energierekeningen doordat woningcorporaties te weinig vaart maken met isoleren. Bovendien kan niet elke huiseigenaar investeren in zonnepanelen en zijn huurders voor een duurzaam en comfortabel huis afhankelijk van de wil en mogelijkheden van hun huisbazen. De verduurzamingsopgave vraagt daarom om betere regels en een flinke investering vanuit de overheid. Tegelijkertijd verdienen duurzame investeringen zichzelf weer terug, zowel in verlaging van de uitstoot als in een lagere energierekening. De technieken zijn er al en zijn inmiddels haalbaar en betaalbaar. Het is dus vooral een kwestie van politieke wil om deze ontwikkeling te versnellen! Huurders van slecht geïsoleerde woningen hebben het meest te lijden onder de stijging van de gasprijzen. Zij krijgen een afdwingbaar recht op stevige huurverlaging, bijvoorbeeld door woningen met energie labels lager dan C aan te merken als een gebrek: reden voor puntenaftrek.

Stelling 13: Sociale Huurwoningen in nieuwbouwwijken Nieuwbouwwijken moeten voor meer dan 30% bestaan uit sociale huurwoningen.

NEUTRAAL

Er zijn fragmenten die verwijzen naar “we bouwen meer sociale huurwoningen” en “een goede spreiding van het aandeel sociale huurwoningen per buurt” op pagina 80, maar zonder specifieke percentages of details.

Stelling 14: Verduurzamen Huishoudens in slecht geïsoleerde woningen met lage inkomens krijgen voorrang of een hogere subsidie voor de verduurzaming van de woning.

EENS

Klimaatmaatregelen voor burgers worden betaalbaar, mensen met lage inkomens worden financieel ontzien. We pakken energiearmoede aan. P. 12. De huidige energiebelasting is onrechtvaardig omdat grootverbruikers relatief veel minder betalen dan burgers en het mkb. We introduceren een progressieve energiebelasting die mensen met lage inkomens ontziet en ervoor zorgt dat grootverbruikers meer gaan betalen. P. 12. Het verduurzamen van de woningvoorraad verloopt nu onrechtvaardig en leidt tot energiearmoede. Mensen in sociale huurwoningen worden opgezadeld met hoge energierekeningen doordat woningcorporaties te weinig vaart maken met isoleren. Bovendien kan niet elke huiseigenaar investeren in zonnepanelen en zijn huurders voor een duurzaam en comfortabel huis afhankelijk van de wil en mogelijkheden van hun huisbazen. De verduurzamingsopgave vraagt daarom om betere regels en een flinke investering vanuit de overheid. Tegelijkertijd verdienen duurzame investeringen zichzelf weer terug, zowel in verlaging van de uitstoot als in een lagere energierekening. De technieken zijn er al en zijn inmiddels haalbaar en betaalbaar. Het is dus vooral een kwestie van politieke wil om deze ontwikkeling te versnellen! P. 78. Natuurinclusieve isolatie en verduurzaming wordt financieel aantrekkelijker door het verhogen van subsidies en verduurzamingsleningen, die ervoor zorgen dat de maandelijkse lasten gelijk blijven. Daarnaast vallen energierenovaties voortaan onder het lage btw-tarief. Ook blijft de rente op verduurzamingsleningen 0% voor verzamelinkomens van 60.000 euro of minder.

Stelling 15: Toewijzen Gemeenten mogen nieuwbouwwoningen en huurwoningen toewijzen aan specifieke doelgroepen, zoals aan jongeren, starters, eigen inwoners (lokale binding), leraren en aan mensen met urgentie.

NEUTRAAL

In het verkiezingsprogramma van de Partij voor de Dieren wordt niks geschreven over woningen toewijzen. Er is alleen een passage dat het volgende zegt: “Dat mensen nu soms vijftien jaar moeten wachten op een sociale huurwoning is onacceptabel. Door meer woningen te bouwen en doorstroming te bevorderen, verkorten we de wachtlijsten. Jongeren die graag in hun geboorteplaats willen blijven wonen, kunnen zo in hun vertrouwde omgeving blijven en bijdragen aan de sociale cohesie in de buurten”.

Stelling 16: Verdozing De verdere verdozing van Nederland moet worden ingeperkt. Zo worden geen nieuwe plekken gezocht voor grootschalige distributiedozen.

EENS

Op 21 juni 2023, voorgesteld op 15 februari 2022, heeft Eva van Esch namens de PvdD opgeroepen middels een motie om de verdere verdozing van Nederland te beperken. Op 17 februari 2022 heeft de partij al gezegd dat er landelijk regie moet worden gepakt om de verdozing van ons landschap door datacenters en distributiecentra tegen te gaan. Waar distributiedozen en datacenters komen, kunnen geen mensen wonen, geen bomen groeien, geen dieren leven. We moeten voorkomen dat onze open ruimte wordt opgeslokt door economische belangen op de korte termijn. Landelijk moet bepaald worden waar wel, maar waar vooral ook geen ruimte is voor nog meer grijze blokken. De ruimte kan veel beter ingezet worden. De regering moet de regie pakken met een langetermijnvisie meer aandacht besteden aan alle belangen, in plaats van alleen de economische, besluit Van Esch. Lees meer: https://www.partijvoordedieren.nl/nieuws/succes-regering-moet-regie-pakken-tegen-verdozing

Recent Posts

    Recent Comments

    Geen reacties om te tonen.
    Latest Posts
    Ads
    Categories
    • Geen categorieën