GroenLinks/PVDA

Stelling 1: Buitenstedelijk bouwen Er moeten meer woningen gebouwd worden, ook als groen buitengebied verdwijnt.

ONEENS

GroenLinks-PvdA stimuleert verdichting in steden en dorpen waar vaak nog veel ruimte is om nieuwe woningen te bouwen.

Stelling 2: Stikstof regels De stikstofregelgeving dient te worden versoepeld om de woningbouw te bevorderen.

ONEENS

We houden vast aan het doel om de stikstofuitstoot in 2030 te halveren. Bedrijven die normen voor geluid of stikstof overtreden of illegaal afval lozen, kunnen daar niet meer mee wegkomen. P. 8. De bouw van nieuwe woningen stagneert op veel plaatsen. Als antwoord daarop zetten we in op splitsing van grote woningen en het verbouwen van panden die leegstaan. Ook stimuleren we in dichtbevolkte gebieden bouwlagen op bestaande woningen. P. 14. Er komt een Energie-acceleratiewet, zodat de procedure van aanvraag tot vergunning van kritieke energie-infrastructuur niet langer dan twee jaar duurt. Ter ondersteuning van projecten die de energietransitie versnellen, zorgen we daarnaast voor een juridisch houdbare regeling die dit soort projecten vrijstelt van de stikstofbepalingen.

Stelling 3: bio-based bouwen Al Bouwen met natuurlijke materialen (hout, bamboe, hennep, vlas en lisdodde) moet de norm worden.

EENS

We gaan het bouwen met een zo klein mogelijke ecologische voetafdruk stimuleren en we moedigen circulair, biobased, energiepositief en natuur inclusief bouwen aan. De milieu prestatie-eis voor nieuwbouw en grootschalige verbouwingen scherpen we aan. Daarnaast stellen we een maximum aan de hoeveelheid CO2-uitstoot van bouwmaterialen die worden gebruikt voor nieuwbouw, en we scherpen de eisen daarvoor periodiek aan. Bij stedenbouw houden we vast aan de ladder voor duurzame verstedelijking. In het bouwbesluit wordt opgenomen dat nieuwbouw altijd wordt voorzien van zonnepanelen en/of groene daken. Bij grote woon- en bouwprojecten komt een afdwingbare watertoets die beoordeelt of er klimaat- en wateradaptief wordt gebouwd. We richten een Nationaal Isolatie-inkoopbedrijf op waarmee we gemeenten ondersteunen bij de inkoop van werkvoorraad bij bouwbedrijven voor de komende tien jaar.

Stelling 4: Kernenergie Nederland moet meer kerncentrales bouwen.

ONEENS

Geen nieuwe kerncentrales. Het Expert Team Energiesysteem 2050 liet zien dat tegen de tijd dat nieuwe kerncentrales operationeel zijn, het aanbod van hernieuwbare energie uit zon en wind-op-zee dusdanig groot is dat kerncentrales nauwelijks nog een rol van betekenis spelen in ons energiesysteem. Daarom zetten wij de gereserveerde € 5 miljard voor de bouw van nieuwe kerncentrales anders in. Met extra investeringen in duurzame energie en voldoende opslagcapaciteit hoeft de levensduur van kerncentrale Borssele niet verlengd te worden. Kosten voor het opruimen van kernafval worden niet bij de gemeenschap neergelegd.

Stelling 5: Huisvesting migranten De overheid dient te zorgen voor adequate huisvesting voor arbeidsmigranten, ook als dat gaat ten koste van de eigen bevolking.

EENS

Arbeidsmigratie legt extra druk op het tekort aan betaalbare woningen. We voeren een vergunningplicht in voor de verhuur aan arbeidsmigranten. Door een leefbaarheidstoets uit te voeren door gemeentes bij het toelaten van nieuwe bedrijvigheid wordt ook gekeken naar de gevolgen voor huisvesting in omringende gemeenten. Werkgevers kunnen niet langer huisvestingskosten inhouden op het minimumloon. Ook voor arbeidsmigranten gaat het gewone huurrecht gelden.

Stelling 6: Bescherming tegen opkoop door beleggers en speculatie tegengaan Het opkopen van woningen door beleggers moet aan banden worden gelegd.

NEUTRAAL

Voor alle huurwoningen in Nederland voeren we een maximale huurprijs in die wordt berekend aan de hand van het puntenstelsel. Daarin gaat de rol van de WOZ-waarde minder zwaar meetellen. Er komt een huisjesmelkersboete voor verhuurders die te hoge huren vragen. Gemeenten kunnen op te hoge huurprijzen handhaven en mogen vergunningen intrekken bij herhaaldelijke bestraffing voor te hoge huren. Alle huren stijgen maximaal mee met de inflatie, behalve als de inflatie hoger is dan de loonstijging: dan volgen we de cao-lonen. Als dit ervoor zorgt dat de gewenste investeringen in nieuwbouw en verduurzaming door woningcorporaties in het gedrang komen, maken we afspraken over additionele steun.

Stelling 7: Regulering van huurprijzen Om huurwoningen betaalbaar te houden moeten huurprijzen gereguleerd worden.

EENS

Betaalbare huren in vrije sector. Voor veel mensen die een huis huren in de vrije sector, voelt de hoge huurprijs als een molensteen om de nek. Voor alle huurwoningen in Nederland voeren we een maximale huurprijs in die wordt berekend aan de hand van het puntenstelsel. Daarin gaat de rol van de WOZ-waarde minder zwaar meetellen. Er komt een huisjesmelkersboete voor verhuurders die te hoge huren vragen. Gemeenten kunnen op te hoge huurprijzen handhaven en mogen vergunningen intrekken bij herhaaldelijke bestraffing voor te hoge huren. Alle huren stijgen maximaal mee met de inflatie, behalve als de inflatie hoger is dan de loonstijging: dan volgen we de cao-lonen. Als dit ervoor zorgt dat de gewenste investeringen in nieuwbouw en verduurzaming door woningcorporaties in het gedrang komen, maken we afspraken over additionele steun.

Stelling 8: Aanpakken van leegstand Langdurige leegstand van vastgoed moet aan banden gelegd worden door gemeentes.

EENS

Betere benutting van bestaande woningen. Iedere gemeente moet een leegstandsverordening opstellen en we geven gemeenten de mogelijkheid om eigenaren van leegstaande panden te belasten.

Stelling 9: Hypotheekrenteaftrek De hypotheekrenteaftrek moet worden afgebouwd naar nul.

EENS

Sturing op koopwoningen. We bouwen de hypotheekrenteaftrek stapsgewijs af. Die drijft de prijzen op en vergroot de ongelijkheid. Mensen met de hoogste inkomens en de duurste huizen profiteren het meest van deze miljardensubsidie, terwijl starters er niet meer tussen komen.

Stelling 10: Belasting op corporaties Woningcorporaties moeten vrijgesteld worden van vennootschapsbelasting.

EENS

Woningcorporaties van en voor de samenleving. Omdat zij een publieke taak vertegenwoordigen, hoeven woningcorporaties per direct geen winstbelasting meer te betalen.

Stelling 11: Sociale huurwoningen verkopen Woningcorporaties mogen sociale huurwoningen verkopen.

NEUTRAAL

We leggen de uitverkoop van sociale huurwoningen aan banden. Corporaties mogen alleen nog verkopen als het aandeel sociale huurwoningen in de wijk, of in het geval van kleinere gemeenten in de kern, op peil blijft. Corporatiewoningen worden alleen verkocht aan wooncoöperaties, overheden of andere corporaties. Corporatiewoningen mogen ook aan particulieren worden verkocht, maar alleen met zelfbewoningsplicht. Als particulieren deze woningen vervolgens willen doorverkopen, krijgen woningcorporaties of wooncoöperaties het recht van eerste koop.

Stelling 12: Sociale huurwoningen verduurzamen Woningcorporaties moeten hun woningen versneld en verplicht verduurzamen.

EENS

Woningcorporaties geven we een duidelijke taak en voldoende financiering om zo snel mogelijk alle corporatiewoningen te verduurzamen. Daarbij hebben we ook aandacht voor het voorkomen van vocht- en schimmel, het vervangen van loden leidingen en bescherming tegen hitte. P. 20. Zonnepanelen voor iedereen. Wij willen dat iedereen van de voordelen van zonnepanelen kan genieten. We maken extra middelen vrij om te investeren in zonnepanelen op daken van huurwoningen en koopwoningen van mensen met een laag inkomen. Op die manier worden zonnepanelen voor iedereen betaalbaar. Dat leidt ook direct tot een verlaging van de energierekening. Woningcorporaties doen dat voor hun woningen binnen afzienbare tijd en bij koopwoningen gaan de gemeenten mensen actief benaderen om dit te doen. Zodra mensen met lage of middeninkomens ook kunnen meeprofiteren van zonnepanelen, zullen we de salderingsregeling afbouwen.

Stelling 13: Sociale Huurwoningen in nieuwbouwwijken Nieuwbouwwijken moeten voor meer dan 30% bestaan uit sociale huurwoningen.

EENS

Elke gemeenten zorgt ervoor dat minimaal 30% van de woningvoorraad uit sociale huurwoningen bestaat. We zetten daarom in op ten minste 40% sociale huurwoningen in de nieuwbouw. Dat zijn betaalbare en kwalitatieve woningen, in principe van woningcorporaties of wooncoöperaties. Gemeenten met een groot tekort aan sociale huurwoningen krijgen de opdracht om extra woningen in dit segment te bouwen. De minister van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening krijgt de mogelijkheid om de bouw van voldoende sociale huurwoningen af te dwingen.

Stelling 14: Verduurzamen Huishoudens in slecht geïsoleerde woningen met lage inkomens krijgen voorrang of een hogere subsidie voor de verduurzaming van de woning.

EENS

Er komt een grootschalig isolatie-offensief om woningen te verduurzamen en de energierekening te verlagen. We geven voorrang aan mensen met lage en middeninkomens bij het verstrekken van isolatiesubsidies en andere verduurzamingsmaatregelen. Daar gaan we fors in investeren. Mensen met een koopwoning die niet weten hoe te verduurzamen, krijgen recht op een deskundig advies over mogelijkheden voor verduurzaming en terugverdientijd. Huiseigenaren met onvoldoende spaargeld kunnen een beroep doen op renteloze leningen. Vanwege de grote personeelstekorten in de sector moedigen we mensen actief aan om hun huis zelf te verduurzamen, bijvoorbeeld met een korting op de aanschaf van isolatiematerialen. We geven huurders nu al recht op huurverlaging als het label slechter is dan label B. P. 20. We maken extra middelen vrij om te investeren in zonnepanelen op daken van huurwoningen en koopwoningen van mensen met een laag inkomen. Dat leidt direct tot een verlaging van de energierekening. Woningcorporaties doen dat voor hun woningen binnen afzienbare tijd en bij koopwoningen gaan de gemeenten mensen actief benaderen om dit te doen.

Stelling 15: Toewijzen Gemeenten mogen nieuwbouwwoningen en huurwoningen toewijzen aan specifieke doelgroepen, zoals aan jongeren, starters, eigen inwoners (lokale binding), leraren en aan mensen met urgentie.

EENS

Speciale aandacht komt er voor de huisvesting van jongeren, ouderen en mensen met noodzakelijke beroepen zoals verzorgenden en leraren. P. 14. Om jongeren gelijke kansen te geven op de wachtlijst voor de sociale huur, willen we meer gaan experimenteren met toewijzing van woningen via loting. Ouderen krijgen via een actieprogramma seniorenwoningen extra ruimte bij de ontwikkeling van nieuwbouwwijken en grootschalige renovatie: alle nieuwbouwwoningen worden goed toegankelijk en levensloopbestendig gebouwd.

Stelling 16: Verdozing De verdere verdozing van Nederland moet worden ingeperkt. Zo worden geen nieuwe plekken gezocht voor grootschalige distributiedozen.

EENS

Volgens het verkiezingsprogramma: Alvorens nieuwe centra worden gebouwd, komt er een plan voor data- en logistieke centra. En zolang de maatschappelijke waarde voor Nederland beperkt of onduidelijk is, stellen we strenge eisen aan het gebruik en de ontwikkeling van logistieke- en datacentra. Voor reeds gerealiseerde panden komt een afdwingbaar programma om binnen tien jaar aan dezelfde eisen te voldoen als nieuwe centra. Er komt een landelijk programma om bedrijventerreinen te vergroenen en toegankelijk te maken voor openbaar vervoer en andere vormen van duurzame (deel) mobiliteit. Verouderde bedrijventerreinen worden geherstructureerd, zodat deze gebruikt worden voor de woningbouw en werkgelegenheid van de toekomst.

Recent Posts

    Recent Comments

    Geen reacties om te tonen.
    Latest Posts
    Ads
    Categories
    • Geen categorieën