ChristenUnie

Stelling 1: Buitenstedelijk bouwen Er moeten meer woningen gebouwd worden, ook als groen buitengebied verdwijnt.

EENS

Bepleit voor ‘binnenstedelijk‘ en ‘een straatje erbij’ te bouwen en behoud van groene ruimte. Buiten de stad en dorpen bouwen is alleen acceptabel bij goede OV-verbindingen, zoals rondom stations of bij snelle buslijnen. De woningbouwopgave vraagt om een goed geregisseerde ruimtelijke ordening.

Stelling 2: Stikstof regels De stikstofregelgeving dient te worden versoepeld om de woningbouw te bevorderen.

EENS

ChristenUnie: Wij zijn voorstander van de Nederlandse Klimaatwet waarin is vastgelegd dat we in 2030 55% CO2-reductie moeten hebben behaald ten opzichte van 1990. De ChristenUnie wil zelfs 60% reductie in 2030. De energie infrastructuur moet samen met woningbouw voorrang hebben bij het verdelen van stikstofruimte uit de stikstofbank. Voor netbeheerders moet het mogelijk worden om niet meer van first come first serve uit te gaan, maar om prioriteit te geven aan aanvragen van essentiële sectoren. De stikstofemissies moeten met de helft omlaag. De reductie daarvan is goed voor de natuur. Alle sectoren dragen hieraan hun evenredig steentje bij. Hiermee verlaten we de ingewikkelde focus op depositiesturing en slaan we een nieuwe weg in met het stikstofbeleid. De stikstofhandel gaan we strikt reguleren (wel binnen, maar niet tussen sectoren). Nieuwbouwhuizen zijn veel te duur geworden. Dat kan en moet anders door veel meer dan nu in te zetten op makkelijke, betaalbare en duurzame bouw. De ChristenUnie wil boeren ruimte geven en tegelijkertijd de maatschappelijke kosten vertalen in prijzen. Daarom komt er een heffing op de uitstoot van broeikasgassen in de veehouderij, waarbij het onvermijdelijke deel van de uitstoot vrijgesteld wordt, en er komt een financiële beloning voor opslag van CO2 in de bodem, waarbij boeren worden gestimuleerd om door grondwaterpeilverhoging CO2 vast te houden. Ook vezelteelten voor de bouw en isolatie van huizen gaan we beter stimuleren.

Stelling 3: bio-based bouwen Al Bouwen met natuurlijke materialen (hout, bamboe, hennep, vlas en lisdodde) moet de norm worden.

EENS

Nieuwbouwhuizen zijn veel te duur geworden. Dat kan en moet anders, door veel meer dan nu in te zetten op makkelijke, betaalbare en duurzame bouw. Modulair en prefab bouw moet gestimuleerd worden. Innovatieve woningbouw biedt kansen voor het grootschalig toepassen van natuurlijke bouwmaterialen als hout en vezelgewassen in plaats van klimaat belastende stenen, staal en beton.

Stelling 4: Kernenergie Nederland moet meer kerncentrales bouwen.

NEUTRAAL

Gelet op de nadelen van kernenergie (met name de afvalproblematiek) hebben duurzamere vormen van energie onze voorkeur. Gezien de urgentie van het uitfaseren van gas en kolencentrales zal kernenergie inclusief twee nieuwe toekomstige centrales, een integraal (tijdelijk) onderdeel van het Nederlandse energiesysteem dienen te zijn. De kerncentrale in Borssele kan, mits veilig en verantwoord, langer openblijven. Deze centrale mag op termijn vervangen worden om een stabiele basis te vormen voor het tot stand brengen van een duurzaam systeem waarvan wind en zon de basis zijn.

Stelling 5: Huisvesting migranten De overheid dient te zorgen voor adequate huisvesting voor arbeidsmigranten, ook als dat gaat ten koste van de eigen bevolking.

EENS

De uitzendsector wordt gereguleerd, conform het advies van de commissie Roemer. De ChristenUnie pleit voor betere huisvestingsafspraken voor tijdelijke werkers en wil scheiding tussen werk en wonen voor arbeidsmigranten. Uitzendbureaus en werkgevers mogen dus niet langer loon inhouden voor bijvoorbeeld huisvesting. Wij willen dat de oneerlijke concurrentie op loonkosten tussen Nederlandse medewerkers en arbeidsmigranten stopt, bijvoorbeeld door het onmogelijk maken van schimmige flex- en draaideurconstructies en van inhoudingen op het loon.

Stelling 6: Bescherming tegen opkoop door beleggers en speculatie tegengaan Het opkopen van woningen door beleggers moet aan banden worden gelegd.

EENS

Er zijn eerste stappen gezet richting herstel van onze volkshuisvesting, zoals de afschaffing van de verhuurderheffing en het beter beschermen van huurders en bestaande huizen tegen opkoop door beleggers. De overdrachtsbelasting voor beleggers bij transformatie naar woningen wordt afgeschaft.

Stelling 7: Regulering van huurprijzen Om huurwoningen betaalbaar te houden moeten huurprijzen gereguleerd worden.

EENS

De maximale huurstijging moet onder de inflatie of CAO-loonstijging liggen, zodat de woonquote van huurders verbetert. De Wet betaalbare huur wordt ingevoerd, waardoor het puntenstelsel voor sociale huurwoningen ook gaat gelden voor woningen tot een huur van circa 187 punten/€1.100 per maand. Daarmee wordt de huurprijsbescherming uitgebreid naar huurhuizen voor middeninkomens voor leraren, onderwijzers en verpleegkundigen. Ook de inkomensgrenzen worden verruimd. De voor middenhuur bedoelde woningen blijven daarmee ook op lange termijn middenhuur. We stimuleren gemeenten om huurteams in te stellen, waar huurders terecht kunnen met vragen en vermoedens dat ze te veel huur betalen.

Stelling 8: Aanpakken van leegstand Langdurige leegstand van vastgoed moet aan banden gelegd worden door gemeentes.

EENS

Gemeenten mogen een leegstandsbelasting heffen.

Stelling 9: Hypotheekrenteaftrek De hypotheekrenteaftrek moet worden afgebouwd naar nul.

EENS

Schaf de hypotheekrenteaftrek geleidelijk af. De ingezette beperking van de hypotheekrenteaftrek wordt verder doorgezet. Met de opbrengst wordt de inkomstenbelasting voor iedereen verlaagd. Voor huizen met een gemiddelde woningwaarde betaal je voortaan geen eigenwoningforfait meer. De leenruimte van tweeverdieners wordt niet verruimd, omdat alleenstaanden en alleenverdieners daardoor nog verder op achterstand komen te staan. Studenten die onder het inmiddels afgeschafte leenstelsel een studieschuld hebben opgebouwd krijgen de gelegenheid met 50% korting versneld af te lossen. Hiervoor zal een regeling worden ontworpen.

Stelling 10: Belasting op corporaties Woningcorporaties moeten vrijgesteld worden van vennootschapsbelasting.

EENS

Er komt een einde aan de winstbelasting (Vpb) voor woningcorporaties. Om de betaalbare middenhuur te kunnen realiseren mogen corporaties geborgd financieren bij het Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW). Dit zorgt voor doorstroming op de woningmarkt en een gemengd woningaanbod.

Stelling 11: Sociale huurwoningen verkopen Woningcorporaties mogen sociale huurwoningen verkopen.

ONEENS

CU zegt hierover niks in het verkiezingsprogramma, waarschijnlijk tegen aangezien ze benoemen dat er een tekort is aan sociale huurwoningen (pagina 107). Volgens de motie op 19 oktober 2023 is de partij voor het sterk terugbrengen van de verkoop van sociale huurwoningen: https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/moties/detail?id=2023Z17868&did=2023D43186

Stelling 12: Sociale huurwoningen verduurzamen Woningcorporaties moeten hun woningen versneld en verplicht verduurzamen.

EENS

Het Nationaal Isolatieprogramma helpt mensen de komende jaren hun huis te verduurzamen. Dat maakt het mogelijk om op een gegeven moment te voldoen aan een duurzaamheidsnorm. We stellen gemeenten in staat dit waar te maken door per jaar € 200 miljoen beschikbaar te stellen. Huurhuizen met label E, F of G mogen vanaf 2030 niet meer verhuurd worden. Daar voegen we label D-woningen aan toe. Woningcorporaties moeten al twee jaar eerder zover zijn. Bij koopwoningen maken we het mogelijk om binnen twee jaar na verhuizing ten minste energielabel C te bereiken.

Stelling 13: Sociale Huurwoningen in nieuwbouwwijken Nieuwbouwwijken moeten voor meer dan 30% bestaan uit sociale huurwoningen.

EENS

Het Rijk en de provincies gaan met behulp van de nieuwe Wet Regie op de volkshuisvesting sturen op de realisatie van voldoende betaalbare woningen door partijen aan de gemaakte afspraken te houden, met name de eis om twee derde betaalbaar te bouwen, waaronder 30% sociale huurwoningen, woningen voor kwetsbare doelgroepen en ouderen en eventueel een aanwijzing voor de fatsoenlijke huisvesting van arbeidsmigranten.

Stelling 14: Verduurzamen Huishoudens in slecht geïsoleerde woningen met lage inkomens krijgen voorrang of een hogere subsidie voor de verduurzaming van de woning.

EENS

Regio’s en wijken met slecht geïsoleerde huizen en bewoners met lage inkomens moeten vooraan staan bij de energietransitie. Deze huishoudens mogen nooit meer dan tien procent van hun inkomen kwijt zijn aan de energierekening. Om dat te bereiken komen verduurzamingssubsidies die beschikbaar zijn voor woningeigenaren ook beschikbaar voor VvE’s. De bijdragen vanuit het Gemeentefonds voor gemeenten moeten stabiel en voorspelbaar gaan groeien, zodat er ruimte is om de komende jaren extra te investeren in betaalbare woningbouw en het met grote urgentie isoleren van slecht geïsoleerde huizen van mensen met lagere inkomens.

Stelling 15: Toewijzen Gemeenten mogen nieuwbouwwoningen en huurwoningen toewijzen aan specifieke doelgroepen, zoals aan jongeren, starters, eigen inwoners (lokale binding), leraren en aan mensen met urgentie.

EENS

We moedigen gemeenten aan om de schaarste eerlijk te verdelen en een deel van de te bouwen en vrijkomende sociale huurwoningen te reserveren voor starters, die op hun beurt doorstromen zodra hun inkomensniveau dat toelaat. Na het verkrijgen van de verblijfsvergunning is iemand uiteraard vrij zich overal te vestigen. Nieuwkomers krijgen echter alleen recht op de toewijzing van een woning in de gemeente waarin ze zijn opgevangen. Zo wordt lokale binding en gezonde spreiding gestimuleerd. Kwetsbare wijken worden daarbij ontzien.

Stelling 16: Verdozing De verdere verdozing van Nederland moet worden ingeperkt. Zo worden geen nieuwe plekken gezocht voor grootschalige distributiedozen.

EENS

Op pagina 110 van het verkiezingsprogramma valt dit te lezen: “De beschikbaarheid van voldoende goede huisvesting, vervoer en zorg moeten randvoorwaarden zijn voor het ontwikkelen van nieuwe bedrijvigheid. Denk aan een nieuw distributiecentrum of tuinbouw. Daarom moeten, in navolging van het advies van de commissie Roemer, bedrijfseffectrapportages worden betrokken bij besluitvorming over nieuwe bedrijvigheid”.

Recent Posts

    Recent Comments

    Geen reacties om te tonen.
    Latest Posts
    Ads
    Categories
    • Geen categorieën